Public agricultural research contributions to Geographical Indications: case study of the Institut National de la Recherche Agronomique (INRA)

Authors

  • Thomaz Fronzaglia Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Embrapa
  • Sergio Luiz Monteiro Salles-Filho Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Rua Carlos Gomes, 250, CEP: 13083-855, Campinas, SP
  • Emmanuel Raynaud UMR SADAPT (Agroparistech-INRA) INRA SADAPT, 16 rue Claude Bernard 75231 Paris cedex 05 France

DOI:

https://doi.org/10.35977/0104-1096.cct2019.v36.26401

Keywords:

certification, institutional innovation, market innovation, organizational innovation, origin product, agricultural innovation system.

Abstract

The Geographical Indication (GI) is legal protection of the exclusive use of geographical names of origin of differentiated products. GI’s institutional evolution and its spread in the world had France as the protagonist. This is an organizational, market and institutional innovation of a distinct nature from the one often involving public agricultural research. The objective of this work was to analyze how agricultural research in France has been interacting with GIs. The case study of the Institut National de la Recherche Agronomique (INRA) analyzes its interaction with the evolution of GIs (AOC and PGI) in France and its international repercussions. The study analyzed the projects executed, the partnerships and the production of ST&I generated by the institution in the GI theme. The contributions of INRA in different institutional domains relevant to the development of GIs stood out. The analysis is based on secondary data and identifies the evolution and the type of knowledge generated by the agricultural research that contribute to the performance factors of the institutional domains related to the GIs. Results show INRA’s interactions with several processes of evolution of the institutional domains, revealing the role of public agricultural research in the process of organizational innovation related to signs of quality of territorial goods.

Author Biographies

Thomaz Fronzaglia, Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Embrapa

Atua na Secretaria de Inteligência e Relações Estratégicas (SIRE) da Embrapa - Sede com estratégia de ciência, tecnologia e inovação. Parecerista em periódicos e eventos na área de economia rural e inovação, além de trabalhos técnicos em comitês de avaliação de projetos na CAPES. Foi pesquisador visitante na UMR SAD APT (AgroParisTech-INRA) no período sanduíche do doutorado junto à Equipe Proximité em Paris, França entre 2014 e 2015 e pesquisador na Agência Paulista de Tecnologia dos Agronegócios (Apta) lotado no Instituto de Economia Agrícola (IEA), na área de Gestão de P&D e de Processos Inovativos de 2005 a 2007 onde participou em projetos de avaliação de impactos de tecnologias e estudos prospectivos. Atuou no Serviço Nacional de Aprendizagem do Cooperativismo (SESCOOP/SP) de 2000 a 2002 com o monitoramento de indicadores do desenvolvimento das cooperativas paulistas e no Instituto de Tecnologia Social (ITS) em 2003 no Programa Oportunidade Solidária com o monitoramento de incubadoras de empreendimentos populares na cidade de São Paulo. Doutor em Política Científica e Tecnológica no DPCT-IG da Unicamp (2015) obtido com a tese "O papel da pesquisa agropecuária pública nas inovações organizacionais na agricultura: o caso das indicações geográficas" (http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/286551) trabalhando com economia da inovação e gestão estratégica de CT&I. Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo (2003) estudando economia das organizações e cooperativas agrícolas e graduado em Engenharia Agronômica pela Universidade de São Paulo (1999) com ênfase em Economia e Administração Agroindustrial, com monografia sobre as cooperativas agrícolas americanas realizada na University of Missouri System, Columbia, MO, EUA.

Sergio Luiz Monteiro Salles-Filho, Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Rua Carlos Gomes, 250, CEP: 13083-855, Campinas, SP

Doutor em Economia (IE-Unicamp) com pós-doutorado no Manchester Institute of Innovation Research. Professor Titular do Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas (DPCT-IG-Unicamp)

Emmanuel Raynaud, UMR SADAPT (Agroparistech-INRA) INRA SADAPT, 16 rue Claude Bernard 75231 Paris cedex 05 France

Doutor em Economia pela Université de Paris I (Panthéon-Sorbonne). Pesquisador do INRA, Département Sciences pour l’Action et le Développement (INRA-SAD), membro do Centre d’Economie de la Sorbonne (Université Paris I).

Published

2019-04-11

How to Cite

Fronzaglia, T., Salles-Filho, S. L. M., & Raynaud, E. (2019). Public agricultural research contributions to Geographical Indications: case study of the Institut National de la Recherche Agronomique (INRA). Science & Technology Journals, 36(1), e26401. https://doi.org/10.35977/0104-1096.cct2019.v36.26401

Issue

Section

Artigos